tirsdag den 5. oktober 2010

Fotoøvelser

Jeg har fået lov til at låne et lidt større kamera-stativ af min foto-mand...Et let rejsestativ, hvor stængerne foldes sammen ligesom telt-stænger....Det er så ikke lige ønskestativet, men det giver mig da mulighed for at prøve nogle nye ting med kameraet.....Ikke at det umiddelbart er blevet bedre billeder, men øvelse gør mester, og der immervæk nogle begreber at huske og nogle indstillinger man skal justere på...men det er faktisk meget sjovt....;-D

 Lyngby Sø, omkring kl. 19.00,  på program Av og med f/8 (blænde) ISO 200 lukketid 1/30




 Lyngby Sø også omkring kl. 19.00, program Av f/8 ISO 200 lukkertid 1/10 (Kameraet vælger selv lukketid på Av)

 S-toget ved Sorgenfri, program AV, f/8 ISO 200 info på billede viser lukkertid 3"2 ?
 Højhuset  på Av, f/3.5 ISO 400, lukkertid 0"6....

Alle billeder er taget på stativ.  Og jeg skal ned i aften og øve mig lidt mere....Nåeh ja, så er der virkelig meget forskel på  de forskellige pc'ers billedkvalitet...på min Mac er billederne meget tydelige, jeg kan se flere detaljer og de er knap så tydelige på min arbejds pc, der er billederne meget mørke.......

5 kommentarer:

  1. Fine billeder. Grunden til at dine billeder ser skarpe ud det ene sted og ikke det andet er at, Safari som er på din Mac har color management, mens IE ikke har det, lige som Firefof har og Google Chrome ikke har det. Så det er ikke PC' skyld men den browser der bruges.

    En anden ting som også kan have en lille betydning er kalibreringen af skærmene. Jeg har et stykke værktøj, så jeg altid har en kalibreret skærm. :)

    SvarSlet
  2. Det er nemlig så sjovt at prøve alle apparatets muligheder. Jeg er helt vild med dit nederste billede :-) Og derinde boede min morfar. Vi har både Mac og pc her og et kamera, der kan alverdens ting. I det daglige bruger jeg mit lille Canon Ixus 980IS, men Photoshop er nu en rigtig god hjælper i redigeringen :-))
    Klem og en dejlig dag til dig, Annemarie!

    SvarSlet
  3. Ingen tvivl om at sådan et stativ kommer til at øge mulighederne rigtigt meget.
    Er begrænsningen ikke den, at spontaniteten går lidt fløjten ?

    SvarSlet
  4. Catarine, tak for forklaringen på skærmenes skarphed...

    Madame: Tak skal du have jeg tager et i dagslys en af dagene.... Photoshop har jeg ikke råd til, og har egentlig ikke tænkt mig at redigere en hel masse, ikke at der er noget i vejen med det,men jeg vil hellere tage "billedet" end at redigere, måske beskæring og rette horisonten op, jeg står lidt skævt, så mine billeder hælder ca 2- 2,5 grader for meget til venstre...klem og god dag til dig...

    Annette: Jeg har kun tænkt mig at prøve det, synes det kunne være rart at afprøve flere funktioner, men intet skal afholde mig fra at bare fyre løs...;-D

    SvarSlet
  5. Flotte billeder, jeg bliver fristet til at tage stativet med hjem fra Sverige igen..
    Ang. Photoshop, så findes der en billig ugave af Photoshop, der hedder Photoshop Elements, jeg mener den ligger på ca. 600 - 800 kr. Det program er rigeligt avanceret, hvis du spørger mig.. :-) Der findes også en masse gratis redigerings programmer på nettet.. måske ikke helt så mange til Mac som til pc..

    SvarSlet

Skriv du bare din mening...