mandag den 6. september 2010

Sensommertur med kanoklubben

Lørdag formiddag var vi 8 kanoer, der drog afsted kl. 10.30 fra Nybro-Furaa til en week-end på vandet, en blanding af voksne og børn, mænd og kvinder....og trods lidt vind var vejret jo rigtigt dejligt....Efter vi var kommet op over slusen spiste vi frokost ved Kolle Kolle, hvor bådfarten i Furesøen ligger til.
Derefter gik turen til Farum Sø hvor vi kun lige stak hovedet ind, da vi skulle  tilbage og finde en bålplads i Furesøen.
Bålpladsen blev ved Åsevang, (bålpladserne har forskellige navne, f.eks: Fandens Mose, Mågebugten, Under Broen og von Langes graner...Der var engang 4 store grantræer som stak op over alle de andre træer, nu er der kun 2 tilbage...)
På pladsen blev nogle af bådene trukket op, da der er nogle der gerne vil sove på land, og andre blev  liggende i vandet....Vores båd blev i vandet, men vi gjorde dog kanoen klar til natten, der bliver hurtigt klamt i båden hvis oversejlet ikke er sat på når solen begynder at gå ned....især på denne her årstid...
Så der blev hentet brænde, bålet tændt, stegene lagt på grillen over bålet, grøntsager snittet og lagt i foliepakker, og der var nye kartofler der bare skulle koges når stegen var ved at være klar..
Desværre begyndte det at blæse op igen, vinden havde ellers lagt sig, men det er så typisk for Furesøen....Så der stod en halv pelikan lige ind på pladsen, så det var bare om at klæde sig varmt på og så et par tæpper rundt kroppen....Heldigvis ligger vinden sig som regel om aften, det gjorde den også ved 21.00 tiden...Men der var da et par timer hvor vi frøs bravt...Da klokken var omkring 22.00 krøb Min Jimmi og jeg i kanoen, vi var godt trætte af al den friske luft, og der gik ikke lang tid før vi sov....og vi kunne sagtens holde varmen, jeg havde foret kanoen med diverse tæpper og vi havde de tykke soveposer med (jeg havde jo købt en dejlig varm sovepose i Norge.....) Det var kun koldt hvis man prøvede at stikke armen udenfor, så det var bare ind med den igen !
Næste morgen stod den på kaffe og medbragt morgenbrød, og derefter stak vi ud på søen og i solen sammen med John og Lotte, vores gode kano-venner....Efter et par timers sol og sejlen rundt tog vi så hjem igen og det var da godt nok utroligt så trætte vi var i går da vi kom hjem, man skulle tro at vi havde været afsted i 14 dage og ikke kun 1½ halvandet døgn!!!
Det må  være vinden, solen og alderen der har gjort sit !!!
Men en rigtig dejlig tur, og forhåbentlig har vi et par stykker til gode endnu, men  ikke med overnatning, nu gider jeg ikke sove i hverken telt eller kano mere i år...synes jeg har overnattet nok i det fri i denne her sommer...
Nåeh ja, vi har også fået dejlig rød kulør i hovedet, solen bed meget mere end vi havde regnet med....

På broen i klubben i Nybro, bådene gøres klar til afgang.

Over slusen ved Frederiksdal på vej ud til Furesøen.
Nogle af kano'erne ved Farum Marina, tæt ved indsejlingen til Farum Sø.
Broen ved Fiskebæk, med togbanen og motorvej til Farum ovenover.
Bålpladsen Åsevang.

Stegene vendes.
Pladsen søndag morgen.
Så stille og blank kan Furesøen også være...Smukt...

1. For en herlig tur dette må ha vært:) Ikke visste jeg at man kunne ha telt over en kano:) Men jeg ville ikke sittet i en kano hvis det blåste opp...
    Skjønner i grunnen at du føler at du har sovet nok i friskluft i sommer...for det har du jammen meg å ja:) Flotte bilder fra turen.
    Ha en flott mandag, knus fra meg:)

2. Hej Guri, nej det er ikke så sjovt at sidde inde under oversejlet når det blæser meget, bedre at man kan kigge ud på vandet....God mandag til dig...

3. Hej Annemarie....
    Sikke da en tur:-) Og der er lige mange ting jeg ikke anede om kanosejlads; f.eks det med teltene, at man kan sove i den, oveni købet 2 personer, at man sidder så langt tilbage (billedet med s-tget). Fortæl gerne meget meget mere om den hobby. Det ser vildt hyggeligt ud :-))
    Knus

4. Hvor er det skønne billeder Annemarie.. og jeg kan se I trækker kanoerne på land, jeg var så naiv at tro, at I fortøjrede et eller andet sted og blev i vandet og sov der.. lige som man gør i kølbåde.. :-)
    Selv med den varmeste sovepose er temperaturen om natten ved at være "min egen seng er den bedste" temperatur.. ;-)
    Du må ha' en dejlig dag.

5. Hej Annette, ja der er vildt hyggeligt, jeg skal nok fortælle mere, mon ikke jeg har lidt billeder fra de forrige år...;D

Hej Inge, nej du er ikke naiv, vi bliver på vandet, vi gider ikke hive kanoen op, den bliver tøjret under nogle træer, eller bakset ind i sivene....bare så vi ikke vågner midt ude på søen..;-)) og det er hyggeligere på vandet...
    Ja, min egen seng er den bedste nu, lige til maj måned igen, så begynder det at trække i én igen for at komme ud....

6. Det er nogle utroligt smukke billeder du har taget!
    Jeg svaner min barndoms kano, når jeg læser om jeres oplevelser. Men jeg tror nu nok, at jeg helst vil sove hjemme i min egen seng - trods alt :-)
    Ha' en god dag, Annemarie, klem

Skriv du bare din mening...