mandag den 9. august 2010

Trollhätten

Sådan så vores motorcykler ud for ca. 14 dage siden....pakket og læsset, klar til Sverige og Norge.
Vi tog turen op ad Strandvejen og med færgen til Helsingborg....det var da heldigvis solskin, men det var faktisk lidt koldt allerede. Vi kørte hjemmefra ved 14.00 tiden og vores første stop skulle være Trollhätten.
Vi var dog første fremme ca kl. 21.00 der var vej-arbejde udenfor Göteborg og et godt stykke vej derop, så der var hastighedsbegræsning på motorvejen....men vi nåede da frem langt om længe....
Vores aftensmad bestod af 2 dåser chili con carne, det var hvad der var i "butikken" på campingen, og vi skulle bare have lidt at spise inden vi gik til "køjs". Det gav da varmen...for en kort stund....

Næste morgen vågnede vi til regnvejr og det var sk... koldt om natten, troede aldrig at jeg skulle falde i søvn, lå bare og rystede som en lille hund, og det gjorde Min Jimmi også.
Det regnede hele dagen, med skiftevis meget regn og lidt regn, selv mc'erne fik "regntøj" på.
Vi gik så ned til byen,for at se Trollhättens vandfald som den er berømt for.
Her står Jimmi på en lille platform oppe over vandfaldet og hverken han eller jeg er helt trygge ved højder, men en flot udsigt selv i regnvejr. Og så var vi rigtig glade for vores gule regn-slag som tog det værste af regnen.

Vandfaldet er 32 meter højt og hver dag kl. 15.00 åbner de for sluserne i ca. 5 minutter og der strømmer 300.000 liter vand i sekundet!!! Vandfaldet bruges til elkraft og det kommer fra Vänern og har et fald undervejs til Göteborg på 44 meter..Det er utroligt smukt og sikke voldsomme kræfter sådan noget vand har....
Her kommer vandet farende på den anden side af broen/slusen...
Trollhätten er også kendt for sin jernbanebro der går op og jeg mener OP...den kører 27 meter lige op når der skal passere både....desværre fik jeg ikke taget et billede da den var oppe, jeg havde lige pludselig fået nok af at være ude i regnvejret.......

Selvom vi fik købt to ekstra fleece-tæpper så hjalp de ikke en dyt på varmen, det var bare så frysende koldt om natten igen...Og jeg havde endda taget "varmeposer" med, (det er sådan nogle man tager ud af indpakningen, ryster dem lidt og lægger dem i f.eks. soveposen.) De afgiver varme i ca. 18 timer....Vi skulle nok have stoppet soveposen ud med en 10-20 stykker for holde varmen....Sidste sommer havde vi ikke problemer med nattetemperaturen, og der var vi endda ude ved kysten ..

1. Vandfaldet i Troldhätten er meget meget flot og det er altså fascinerende at man bare lige rejser en jernbanebro ret op i luften :-))

2. Der er rigtig smukt deroppe ved Trollhätten. Fik I set Väneren? Den er imponerende.

3. Wauuuu til både vandfald og broen.. 5 minutter om dagen er ikke meget at ha' åbent for sluserne.. tænk hvis man lige misser oplevelsen med ½ min. så går der 24 timer inden næste åbning.. :-)) At holde varmen om natten er et krav og en ret man har.. også i Norge, man får jo ikke en fornuftig søvn hvis man fryser. Håber det bedrede sig.. :-)

4. Annette: Ja, det var meget flot selv i regnvejr...

Havehyrde: nej vi fik ikkke set Väneren denne gang, det må vi have tilgode...

Inge: Hele seancen tager ca 15 minutter fra vandet begynder at løbe til det stopper igen....men sluserne er kun åbne i 5 minutter, så det er en utrolig kraft der er på spil der.....Jo det blev bedre med varmen efter indkøb af en ny sovepose til mig....herom senere...hehe

Skriv du bare din mening...